8 juli 2020 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Alles wat je moet weten over advertentie componenten

6 minuten lezen
Google Ads Logo

Je wilt natuurlijk graag het beste resultaat bereiken met je advertenties. Componenten zijn hier een goed hulpmiddel voor. Maar welke componenten zijn er eigenlijk allemaal, en hoe kunnen ze voor jou van waarde zijn?

Laten we beginnen met de basis: wat is een component nou precies? Een component kan worden gezien als een tekstuele uitbreiding op een bestaande advertentie. Voorheen heette dit in Google Ads extensies. Componenten bieden je de mogelijkheid om meer informatie te delen bij je advertentie. Je geeft zoekers meer informatie over je bedrijf. Het is echter afhankelijk van meerdere factoren of Google de componenten ook daadwerkelijk laat zien. Wordt de advertentie verbeterd door de componenten? En is de advertentiepositie hoog genoeg (top 3)? Als dat zo is, dan laat Google de componenten zien. 

Het toevoegen van componenten biedt verschillende voordelen. Door componenten toe te voegen, creëer je de mogelijkheid om de zoeker meer informatie te geven tijdens de vertoning van een advertentie. Hierdoor neem je onder andere meer ruimte in beslag op de SERP (Search Engine Results Page); de advertentie wordt namelijk groter en valt dus meer op. Door advertentie componenten kun je zoekers efficiënter naar hetgeen sturen waar ze naar op zoek zijn, en krijg je de mogelijkheid om extra USP’s (Unique Selling Points) te tonen. Dit zorgt ervoor dat de zoeker extra getriggerd wordt om op je advertentie te klikken, wat leidt tot een verhoogde CTR (Click Through Rate). Daarnaast hebben relevante componenten een positief effect op de kwaliteitsscore van de advertentie. Er zijn dus genoeg voordelen van het toevoegen van relevante advertentie componenten!

Adverteerders kunnen de CTR (doorklikratio) met gemiddeld 20% verhogen als er 4 sitelink-extensies worden getoond bij de advertentie

Er bestaan verschillende component types. Welk type component je het beste kunt gebruiken, hangt af van welke boodschap je aan de zoeker wilt overbrengen. Hieronder wordt per type component beschreven op welke wijze je deze het beste kunt inzetten. 

De eerste component is een highlight-component. Een highlight biedt je de mogelijkheid om bijvoorbeeld bepaalde aanbiedingen, acties of USP’s van je bedrijf te promoten. Zo kun je bijvoorbeeld benoemen dat je gratis verzending aanbiedt of dat je een specifiek product in de aanbieding hebt. Het zijn extra stukken tekst die de potentiële klant prikkelen om op de advertentie te klikken. Binnen een highlight-component kun je vier highlights toevoegen. De teksten mogen elk bestaan uit maximaal 25 tekens. Uiteindelijk bepaalt Google zelf welke highlights worden getoond; dit zijn meestal tussen de 2 en 6 highlights per advertentiegroep. Een voorbeeld van een highlight-component zie je hieronder:

Google Ads Highlight component

Met behulp van een sitelink component kunnen er extra klikbare links aan je advertentie worden toegevoegd. Via deze link kan een potentiële klant direct naar een specifiek deel van je website worden gestuurd. Je voegt dus eigenlijk extra landingspagina’s aan je advertentie toe. Bij het maken van een sitelink kunnen er een titel en twee beschrijvingsregels worden toegevoegd. De titel bestaat uit maximaal 25 tekens en elke beschrijvingsregel bestaat uit maximaal 35 tekens. Sitelink-componenten nemen veel ruimte in beslag, waardoor de advertentie dus meer opvalt. Ook hierin bepaalt Google zelf welke sitelink-componenten er getoond worden. Dit kunnen er tussen de 2 en 8 zijn. Sitelink-componenten zien er als volgt uit:

Google Ads sitelinks

Met behulp van componenten voor website-informatie kan er meer informatie over bepaalde producten of diensten worden getoond. Hierdoor kunnen potentiële klanten een beter beeld krijgen van bijvoorbeeld het aanbod op je website, nog voordat ze op de advertentie hebben geklikt. Zo kun je bij een component voor website-informatie bijvoorbeeld de verschillende merken of type producten die je bedrijf verkoopt benoemen. Hieronder zie je een voorbeeld van een website-informatie component:

Google Ads website informatie component

Met een oproep-component kun je telefoonnummers toevoegen aan je advertentie. Wanneer de component zichtbaar is, kunnen (mobiele) bezoekers op de knop of het telefoonnummer klikken. Er wordt dan direct telefonisch contact opgenomen. Zo ontstaat er meer betrokkenheid bij de bezoeker. Ook kan het klikken op het telefoonnummer worden ingesteld als conversie meetpunt, waardoor inzichtelijk wordt hoeveel zoekers gebruikmaken van deze oproep-component. Het is wel belangrijk dat er een tijdsplanning wordt doorgegeven, zodat de oproep-component bijvoorbeeld alleen zichtbaar is tijdens openingstijden. Een oproep-component ziet er als volgt uit:

Google Ads oproep component

Met een locatie-component kun je het adres van je bedrijf vertonen. Ook kunnen eventuele openingstijden of telefoonnummer worden toegevoegd aan de advertentie. Wanneer een zoeker op het getoonde adres klikt, wordt de locatie geopend in Google Maps. Op deze manier zijn potentiële klanten gelijk op de hoogte waar je bedrijf zich bevindt. Het adres kan alleen aan de advertentie worden toegevoegd wanneer je bedrijf ook over een ‘Google Mijn Bedrijf’-account beschikt. Een voorbeeld van een locatie-component zie je hieronder.

Locatie component in Google Ads

Prijscomponenten zorgen ervoor dat je onder de advertentie een lijst met producten of diensten (maximaal 6) inclusief een prijsvermelding kan vertonen. De advertentie wordt hiermee behoorlijk uitgebreid en neemt daarmee ook meer ruimte in beslag. Een prijscomponent bestaat uit een kop (25 tekens), een beschrijving (25 tekens), de bijbehorende URL en de (vanaf) prijs van het product. Als een zoeker hierop klikt, wordt diegene direct doorgelinkt naar de bijbehorende landingspagina. Prijscomponenten zijn erg geschikt om concurrerende prijzen te laten zien. Hieronder zie je een voorbeeld van een prijscomponent.

Google Ads prijscomponent

Indien je bedrijf over een app beschikt, is een app-component een handig hulpmiddel om je app te promoten. Door de app te tonen onder de advertentie, wordt deze namelijk extra onder de aandacht gebracht bij de zoeker en zal dit leiden tot meer app-downloads. Indien de zoeker op de component klikt, wordt degene naar de app store geleid waar de app gedownload kan worden. De app dient wel aangemeld te zijn bij Google Play of Apple App Store. Een app-component ziet er als volgt uit:

Google Ads app component

Met de promotie component kun je speciale aanbiedingen of kortingsacties aan de advertentie toevoegen. Het biedt de mogelijkheid om de aandacht te trekken van de zoeker door middel van speciale acties. Bij een promotie component kan een begin- en einddatum worden toegevoegd. Dit is handig in het geval van een tijdelijke actie, bijvoorbeeld bij een speciale gelegenheid zoals Moederdag of Black Friday. Ook kunnen er speciale tijdvakken worden ingesteld wanneer de promotie zichtbaar is, bijvoorbeeld alleen op vrijdagmiddag. Zoekers die op de promotie component klikken, worden direct doorgelinkt naar de pagina waarop de speciale aanbieding is weergegeven. Hieronder zie je een voorbeeld van een promotie component. 

Google Ads promotie component

De componenten, zoals hierboven beschreven, kunnen op verschillende niveaus worden toegevoegd. Denk hierbij aan advertentiegroepniveau, campagneniveau of accountniveau. Indien je een lager niveau kiest, kunnen de componenten specifieker gericht worden op de producten of diensten uit de specifieke advertentiegroep. Echter, een lager niveau heeft geen voorrang meer op een hoger niveau. Google laat componenten van een hoger niveau zien, als dit naar verwachting tot betere prestaties leidt. Hierdoor hebben online marketeers minder grip op hun advertenties. Houd er daarom wel rekening mee dat de indeling van componenten relevant is voor alle volgende niveaus binnen uw account of campagne. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een component op campagne- of accountniveau niet specifiek gericht is op één product of dienst. Deze componenten kun je natuurlijk wel toevoegen op het desbetreffende advertentiegroepniveau. 

Kort samengevat: het toevoegen van componenten heeft vele voordelen, biedt veel mogelijkheden en is erg waardevol voor je advertenties. Ga er dus vooral mee aan de slag. Mocht je nog vragen hebben over het toevoegen van componenten of wil je meer informatie over wat SDIM hierin voor je kan betekenen? Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met ons op!

Google Ads Search Certified

Hulp van een Google Expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *