14 juli 2011

Advanced AdWords optimalisatie met Analytics data

2 minuten lezen
Janel en Kenneth van SDIM met Google Analytics

Naast conversiedata (gemeten leads, sales, offertes, etc.) zijn er meer gegevens uit je Google Analytics account, die je kunt gebruiken bij de optimalisatie van je AdWords campagne en bij de interpretatie van je AdWords resultaten.

“Waarom zou ik dat willen weten, ik meet toch al conversies?”, denk je wellicht (neem gerust contact op voor hulp indien je nog geen conversies meet). Een AdWords campagne bevat echter ook altijd zoektermen en advertentieteksten die onvoldoende conversiedata hebben behaald, maar wel budget opmaken. Meestal heb je over deze zoektermen statistisch onvoldoende data. Bijvoorbeeld bij een nieuwere campagne, of bij laag volume zoektermen. Geen nood: er zijn andere webanalytics metrics beschikbaar die helpen om toch betrouwbare campagne optimalisatie beslissingen te nemen.

Bouncerate

Als een zoekterm of advertentie een relatief hogere bouncerate heeft, dan is het waarschijnlijk dat deze zoekterm kwalitatief minder goede bezoekers levert. Let er wel op dat je ook de kwaliteit van een landingspagina beoordeelt, want ook dat kan natuurlijk de oorzaak zijn van deze hoge bouncerate.

Relevantie van keywords t.o.v. andere conversiedoelen / belangrijke pagina’s in de website, zoals bijvoorbeeld contactpagina

In AdWords meet je meestal alleen een ‘bedankt’-pagina (bijvoorbeeld van een verkoop, een offerte aanvraag of een contactformulier). In je Google Analytics account kun je meer meten. Je kunt je Google AdWords zoektermen dus beoordelen op conversie naar een ander doel dan sale / lead / offerte alleen. Bijvoorbeeld:

  • contactpagina bezoeken (een indicatie voor bovengemiddelde interesse);
  • winkelopeningstijden pagina bezoeken (een indicatie voor fysiek winkelbezoek).

Gemiddelde tijd op de site

Deze metric is bedrieglijk. Je zult eerst moeten onderzoeken of voor je website een lange bezoektijd correleert met een hoger conversiepercentage. Zo ja, dan geldt: lang is beter. In dat geval kun je de biedingen voor zoektermen met een gemiddeld lange bezoektijd hoger instellen en andersom.

Pagina’s per bezoek

Zie gemiddelde tijd op de site.

Nieuw vs. terugkerende bezoekers

Zoektermen die gemiddeld meer terugkerend bezoek realiseren zijn waardevoller, dus gebruik die data om je biedingen mee te optimaliseren.

Uitstappercentage van de bestemmingspagina’s van je AdWords campagne

Als een bestemmingspagina van je campagne een relatief hoog uitstappercentage (t.o.v. het sitegemiddelde) realiseert, wordt het tijd om te checken of een andere pagina beter scoort (via een simpel A/B testje in AdWords). Je kunt ook de advertenties en keywords die naar deze pagina linken beoordelen op andere metrics om te bepalen of deze wellicht slechtere clicks realiseren.

Overeenkomstige zoekopdrachten in Google Analytics

Dit zijn de daadwerkelijk door de gebruiker ingetikte zoektermen en niet de zoekterm die Google AdWords heeft gekozen om je advertentie op te tonen. Dit zijn dus onder andere zoektermen die je in je campagne mist en die je dus kunt toevoegen om verder te optimaliseren.

Nieuwsgierig naar meer Google AdWords optimalisatie tips? Of op zoek naar een partij die de gehele optimalisatie voor je uit handen neemt? Je wordt door ons altijd snel en goed geholpen met concreet advies.

Google Analytics Certified Partner

Hulp nodig met Google Analytics?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *