14 augustus 2018 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is Account Based Marketing?

2 minuten lezen
Target

Account based marketing is een strategische aanpak voor online (B2B) leadgeneratie, waarbij op maat gemaakte marketingcampagnes worden gecreëerd voor specifieke accounts. Deze op maat gemaakte content is gericht op belangrijke accounts, waardoor account based marketing een erg geschikte methode is voor het benaderen van leads met hoge potentiële waarde en lange sales-trajecten. Deze campagnes kunnen worden ingezet gedurende de gehele salesfunnel of de volledige klantreis. Met account based marketing wordt een veel gerichtere benadering toegepast op een select aantal vooraf bepaalde accounts, in tegenstelling tot de traditionele aanpak waarbij de benadering vaak breed is en slechts één doel nastreeft.

Om account based marketing op een goede manier in te zetten, kun je verschillende stappen volgen. 

  • Identificeer de juiste accounts: Kies de juiste accounts die passen bij je ideale klantprofiel en de grootste kans bieden op succes
  • Krijg inzicht: Krijg inzicht in de behoeften, uitdagingen en doelstellingen van deze accounts 
  • Kies de juiste kanalen en tactieken: Wanneer je inzicht hebt gekregen, is het belangrijk om de juiste kanalen en tactieken te kiezen. Kies bijvoorbeeld voor gerichte advertenties, individuele e-mails en persoonlijke outreach

Dankzij de toenemende beschikbaarheid en toepassingsmogelijkheden van klantdatasystemen, targetingopties en kanalen waarop de content verspreid kan worden, wordt account based marketing steeds toegankelijker en tevens beter behapbaar voor kleinere organisaties.

Account based marketing strategieën resulteren in kortere verkooptrajecten bij de belangrijkste accounts, zorgen voor een natuurlijke sales en marketing samenwerking en besparen organisaties tijd en geld door zich te focussen op geïdentificeerde leads. Er zijn verschillende manieren waarop je een account based marketing strategie kunt opzetten en uitvoeren. SDIM kan je organisatie op verschillende manieren ondersteunen. Denk aan:

  • KPI’s metrics per kanaal en boodschap
  • Tools en tracking
  • Definiëren van ‘high potential prospects’
  • Analyse van eigen data (CRM, webanalytics, LinkedIn) om prospects te lokaliseren
  • SEO keywordanalyse en Google Ads inzetten (tbv contentproductie)
  • Contentonderwerpen/thema’s vaststellen
  • Contentplanning
  • Aansturen en operationeel uit handen nemen contentproductie
  • Juiste advertising kanalen selecteren
  • Targeting instellen
  • Verspreiden content
  • Meting, optimalisatie en rapportage

Ook aan de slag met een op datagedreven aanpak voor de B2B sales van uw organisatie? Neem contact op met een van onze specialisten om te bespreken hoe we je verder kunnen helpen.

Target

specifieke klanten bereiken?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *