A/b-testen: uitleg, ideeën & tools
Wat is A/B-testen?
A/B-testen is een onderzoeksmethode om te achterhalen welke versie van een website of app het beste presteert. Het is een veelgebruikte methode binnen CRO (conversieoptimalisatie) om aan de hand van data de conversie van websites en apps te verhogen. Naast conversies kunnen A/B-tests ook gekoppeld worden aan andere KPI’s, zoals de gemiddelde orderwaarde en het bouncepercentage.
A/B-testen werkt door op willekeurige wijze de helft van de bezoekers de huidige versie van de site of app te tonen en de andere helft de aangepaste versie. De A-versie wordt ook wel ‘control’ genoemd en de B-versie ‘variant’. De versie, die naar verhouding de meeste conversies oplevert wordt behouden of geïmplementeerd.
Bron: Optimizely
Het voordeel van A/B-testen is dat je met bewijs kunt aantonen of een aanpassing wel of niet doorgevoerd moet worden, in plaats van dat je beslist op basis van intuïtie of door naar concurrenten te kijken.
Wat kun je A/B-testen?
Er zijn eindeloos veel site- en app-elementen die je kunt A/B-testen. Denk aan het veranderen van een call-to-action, het aanpassen van de propositie, het verplaatsen van blokken, het verwijderen van invulvelden of het toevoegen van testimonials. Er is heel veel mogelijk.
A/B-testen gaat zeker niet alleen om het toevoegen of aanpassen van elementen, maar ook om het verwijderen ervan. Minder informatie, prikkels en stappen hebben vaak een positieve invloed op het aantal conversies.
A/B-test ideeën
Als je nog op zoek bent naar inspiratie voor A/B-testen, dan hebben wij een aantal ideeën voor je.
- CTA’s aanpassen: verander de teksten en posities van je CTA’s. Is de tekst in de CTA duidelijk en overtuigend genoeg? Contrasteert de CTA met de achtergrond? Staat de CTA op een logische plek?
- Blokken verplaatsen: zet de blokken op een logische plek. Moeten bezoekers ver scrollen voordat ze producten zien? Staan reviews en testimonials helemaal onderaan de pagina?
- Formulieren verbeteren: maak het gemakkelijker om een formulier in te vullen. Is het duidelijk welke velden er ingevuld moeten worden? Vraag je alleen informatie die je werkelijk nodig hebt? Wordt er aangegeven wanneer een veld goed of fout is ingevuld?
- USP’s veranderen: benoem USP’s die voor de klant het meest van belang zijn. Waar letten klanten op bij hun aankoop? Wat wordt het meest benoemd in reviews en bij de klantenservice?
Ben je benieuwd naar een van onze A/B-testen? Lees dan de Urban Iki case waarbij we hun conversiepercentage met 34% verhoogden dankzij 1 A/b-test.
A/B-test tools
Er zijn talloze tools die je kunt gebruiken voor A/B-testen. Bij SDIM gaat onze voorkeur uit naar VWO. Het is één van de grootste partijen en de tool is fijn om mee te werken. VWO gebruiken we in combinatie met andere CRO en analytics tools, zoals Google Analytics en Microsoft Clarity. Ben je benieuwd hoe VWO werkt? Lees dan ons artikel waarin we de tool toelichten.
Naast VWO zijn dit populaire tools voor A/B-testen:
A/B-test traject bij SDIM
Wanneer wij voor je aan de slag gaan met A/B-testen, ziet het traject er als volgt uit:
1. Teststrategie bepalen: SDIM adviseert, op basis van de website performance analyses, de pagina’s of elementen die getest gaan worden.
2. KPI’s bepalen: vaststellen van de metric die ‘succes’ bepaalt.
3. Testduur bepalen: een test duurt meestal 2 – 8 weken.
4. Hypotheses opstellen: aan de hand hiervan wordt vastgesteld of de control (A) of variant (B) beter presteert.
5. Testvariant ontwerpen: SDIM adviseert je over de te ontwerpen variant. Of deze door ons, jullie of de developer wordt ontworpen en geïmplementeerd, is in overleg vast te stellen.
6. Test draaien: in de tussentijd wordt de test gemonitord om te zien of alle data goed binnenkomt.
7. Rapportage: de bevindingen van de test worden vastgelegd en gepresenteerd.
8. Meer testen: er zijn meer dan genoeg website- en app-elementen die getest kunnen worden. De bevindingen en inzichten uit eerdere tests worden gebruikt om tot nieuwe test-ideeën te komen.
Wil jij aan de slag met A/B-testen?
Bij SDIM hebben we ruime ervaring en hebben we mooie resultaten voor onze klanten gerealiseerd. Wil jij ook aan de slag met A/B-testen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze CRO-specialisten.
Aan de slag met a/b-testen?
Reacties (0)