Als website eigenaar of online marketeer zie je maar wat graag de organische cijfers van jouw website groeien. Hoewel hiervoor vaak een specialist wordt ingeschakeld, komt het in de praktijk nog regelmatig voor dat SEO aanbevelingen niet geïmplementeerd worden. “Zonde” hoor ik je denken, en dat is het natuurlijk ook! In dit blog leggen we uit welke uitdagingen SEO specialisten zoal tegenkomen van advies tot implementatie én hoe ze je hierbij kunnen ondersteunen.
1. Ontbreken van SEO kennis binnen de organisatie
Bij veel bedrijven die bij SDIM aankloppen ontbreekt het in huis aan specialistische kennis van SEO. Niet verrassend, want dat is immers waarbij ze de hulp van een specialist kunnen gebruiken. Wellicht geldt dit ook voor jouw bedrijf. Als dit het geval is, dan is het niet meteen helder wat er bij SEO komt kijken, laat staan wat het belang ervan is. Twee belangrijke factoren die bepalen of je er budget voor wil reserveren en die tevens bepalen of de geleverde adviezen omgezet worden tot actiepunten.
Het is dan ook essentieel dat een SEO specialist duidelijk uitlegt wat SEO precies inhoudt en welke stappen er ondernomen moeten worden voor een betere organische vindbaarheid.
Maar nog belangrijker is: dat er wordt benadrukt welk doel iedere stap dient.
Behalve het bijbrengen van kennis, is het daarnaast minstens net zo belangrijk voor een SEO specialist om jou te enthousiasmeren voor ons vakgebied. Bijvoorbeeld door middel van interessante SEO trainingen. Dat zorgt ervoor dat niet alleen het kennisniveau, maar ook het bewustzijn over het belang van SEO sterk toeneemt. Uiteindelijk is dit cruciaal voor het resultaat. Bovendien krijgt SEO dan echt de kans om te switchen van ondergeschoven kindje naar het paradepaardje binnen de bedrijfsvoering.
2. Onzekerheid over het rendement van SEO
In tegenstelling tot bijvoorbeeld SEA (zoekmachine adverteren), valt aan SEO minder snel te herleiden wat het resultaat is van de inspanningen die er mee gemoeid zijn. Bij SEO komt dan ook een bepaalde onzekerheid kijken wanneer men het heeft over het kosten baten plaatje. Bij de budgetverdeling binnen een bedrijf kan dit een rol spelen in het wel of niet implementeren van bepaalde aanbevelingen.
Een sleutelrol die een SEO specialist heeft is die van ‘verwachtingsmanager’. Er kan dan ook niet vaak genoeg benadrukt worden dat SEO een lange-termijn strategie is. Het levert een website niet alleen meer kwalitatief organisch verkeer op, maar draagt tevens bij aan de naamsbekendheid. Iets wat ook vaak over het hoofd gezien wordt, is dat SEO zorgt voor relevante en goede content op een website. Wat ten goede komt aan al het verkeer op de website én de kans op conversie vergroot. Bovendien verbetert het de kwaliteitsscore van de Google Ads campagne.
3. Slechte SEO ervaringen met voorgaande bureaus of specialisten
Iets wat regelmatig voorkomt is dat er in het verleden een negatieve SEO ervaring is geweest. Dit kleurt op voorhand al de kijk op SEO. Zo kan het zijn dat er een keer gouden bergen zijn beloofd, maar dat dit niet is waargemaakt. Ook kan het zijn dat investeringen in het verleden zelfs hebben gezorgd voor een daling in organisch verkeer.
Wanneer zo’n situatie zich voordoet, dan staat de nieuwe SEO specialist als het ware al 1-0 achter. Er heerst dan een zekere mate van scepsis die je huiverig kan maken om nieuwe adviezen op te volgen. Het is dan ook belangrijk om hier als SEO specialist goed van op de hoogte te zijn en het vertrouwen in dat geval terug te winnen. Een eerste stap hierin is om samen rond de tafel gaan en te bespreken wat in het verleden wel of niet voor je heeft gewerkt.
4. Bureaucratie stagneert voortgang
Maak je onderdeel uit van het online team binnen een grote organisatie? Dan weet je dat er behoorlijk wat nodig is voordat bepaalde adviezen er doorheen komen. Vaak gaan hier heel wat mails, telefoontjes en vergaderingen aan vooraf en moet het voorstel eerst door iemand hogerop goedgekeurd worden.
Dat kan best frustrerend zijn, want in het online speelveld wil je snel handelen om de competitie voor te zijn. Bovendien is het voor jou als tussenpersoon ook niet altijd even makkelijk om bepaalde SEO adviezen geïmplementeerd te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je iemand hogerop tekst en uitleg moet geven over het nut van bepaalde technische optimalisaties. Maar ook als de organisatie nog extra overtuigd moeten worden om budget vrij te maken voor de SEO plannen in het nieuwe jaar. In dat geval is het zeer waardevol als je jouw SEO specialist laat aansluiten.
5. Gebrek aan capaciteit om aanbevelingen op te volgen
Misschien wel een van de meest voorkomende redenen dat SEO aanbevelingen niet worden geïmplementeerd is een gebrek aan capaciteit binnen het bedrijf. Wellicht herken je deze situatie wel: een mailbox vol met waardevolle adviezen en actiepunten, maar geen extra handjes om deze op te pakken.
Het loont om vooraf aan een samenwerking goed na te denken over de haalbaarheid van bepaalde werkzaamheden. Als er binnen een bedrijf geen team aan content creators is, laat staan budget om dit uit te besteden, dan is een uitgebreid zoektermenonderzoek inclusief een contentplan niet de beste investering.
Door vanaf het begin in kaart te brengen met welke riemen er wordt geroeid, kunnen SEO inspanningen echt het verschil maken. Bij een gebrek aan capaciteit betekent dit regelmatig: quick wins doorvoeren, maar ook hands-on en gefaseerd werken. Bovendien kun je bepaalde werkzaamheden ook voor je uit handen laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van SEO content, maar ook het benaderen van relevante linkpartners om de autoriteit te verhogen.
6. Aandacht voor SEO verzwakt met de tijd
Als het druk is binnen het bedrijf, er beperkte capaciteit is, of de prioriteiten elders liggen, kan dit ervoor zorgen dat de aandacht voor SEO verzwakt. Hierdoor blijven SEO adviezen soms dus (onbedoeld) lang op de plank liggen. Het behoeft geen uitleg dat dit natuurlijk hartstikke zonde is.
De rol van SEO specialist hierin betekent dan ook: regelmatig bellen, mailen en vragen wat de status is. Daarnaast is het van belang om je eraan te herinneren dat de resultaten voor het grootste deel bepaald worden door de moeite en tijd die erin wordt gestopt. SEO is een continu proces. Vergelijk het met een plant die regelmatig water nodig heeft. Bij een gebrek aan aandacht, verwelkt hij. Terwijl hij met consistente aandacht de kans krijgt uit te groeien tot iets moois, waar je de vruchten van plukt!
7. Samenwerking met webdeveloper
SEO berust op drie pijlers: content, autoriteit en techniek. Op deze laatste pijler, techniek, heb je als website eigenaar of online marketeer meestal de minste grip. SEO technische optimalisaties houden namelijk altijd in dat er dingen aangepast moeten worden aan de website. In de meeste gevallen moet hiervoor worden aangeklopt bij de webdevelopment partij, wat in de praktijk niet altijd soepeltjes verloopt. Zo kan het zijn dat de relatie met de webdeveloper in het algemeen moeizaam is, dat de communicatie niet vlekkeloos verloopt door een gebrek aan technische kennis aan jouw kant, of dat de webdeveloper het belang van SEO nog niet inziet. Allemaal dingen die in de weg kunnen staan van technische optimalisatie.
Voor de SEO specialist is het niet alleen de samenwerking met jouw bedrijf die telt, maar ook de relatie met de webdeveloper. Om technische optimalisaties te doen laten slagen is goede communicatie tussen alle drie de partijen namelijk cruciaal. De SEO specialist draagt hier bijvoorbeeld aan bij door een toelichting te geven op technische scans en uit te leggen waarom technische aanpassingen zin hebben. Daarnaast is het prettig voor jou als er bij technisch, inhoudelijke zaken direct met de webdeveloper wordt geschakeld.
Meer weten?
Zoals je leest zijn er hordes denkbaar op de weg van advies naar implementatie, maar bij SDIM helpen we graag om bepaalde obstakels weg te nemen. Waarom? Omdat we gebrand zijn op goede resultaten én een fijne samenwerking. Benieuwd wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM en kom eens langs voor een kop koffie. Wij voorzien je graag van vrijblijvend advies.
hulp nodig bij seo?
Reacties (0)