4 november 2013

6 tips om je site te optimaliseren voor Hummingbird

3 minuten lezen
Google Search

Internet komt in steeds meer dingen terug. Op de telefoon en tablet uiteraard, maar internet is steeds vaker geïntegreerd in apparaten. Denk aan: televisies,  babyfoons, beveiligingssystemen enz. In de toekomst wordt het aandeel van internet binnen je dagelijkse routine alleen maar groter. Het meest uitgesproken voorbeeld daarvan is wel Google Glass. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op onze manier van zoeken.

  • Ons zoekgedrag verandert.
  • De input verandert. Wanneer internet geïntegreerd is in ons dagelijkse bestaan, wordt Google gevoed met enorm veel data.
  • Om dat goed te kunnen teruggeven in de vorm van zoekresultaten moet de data goed gestructureerd worden.

Zie daar de Hummingbird update van Google.

De kooi is open: Hummingbird released

De core business van Google is zoeken (en vinden). Wanneer er een zoekopdracht wordt ingevoerd in Google, dan streeft Google ernaar om de pagina die het beste voldoet, hoog te laten ranken.

Daarom was deze Hummingbird noodzakelijk. Pagina’s worden niet alleen gerankt omdat het zoekwoord matcht met een zoekopdracht. De context waarin gezocht wordt, komt overeen met de context van het zoekwoord.

Bij deze update is het dan ook niet zo dat het algoritme sterk is aangepast. Het is meer de motor, die aan vervanging toe was.

We vergelijken het bij SDIM met een Senseo apparaat. Je giet water in het apparaat, water stroomt vervolgens door een pad waarna er (gore) koffie uit komt. Met veel moeite drink je vervolgens een Senseo koffie weg, maar het is eigenlijk niet echt waar je naar op zoek was. Op een dag vervang je het Senseo apparaat met een Nespresso apparaat. Het principe is hierbij eigenlijk hetzelfde. Je giet er wederom water in, maar het water stroomt door een cupje en wordt het anders verwerkt. Vervolgens eindig je met een warme, dampende kop koffie die smaakt naar meer! Met andere woorden, dezelfde input maar een compleet andere beleving! (Kom gerust langs voor een bakje koffie… 3x raden wat voor apparaat er niet staat 😉 )

De toekomst van SEO

Zoekwoorden zijn belangrijk geweest in Search. Losse woorden die de kern weergeven van wat er gezocht wordt. Alleen geven die woorden niet altijd het complete beeld. De toekomst van Search is niet meer zo gefocust op zoekwoorden, maar meer op hoe die zoekwoorden in relatie staan tot een persoon, doel, product of idee. Context is belangrijk. Vanuit welke behoefte wordt iets gezocht?

Wat voorbeelden:

  • Wanneer je je mobiel gebruikt om te zoeken, dan heb je andere criteria, dan op een desktop.
  • Reviews en social media zijn van invloed op wat je wilt of kiest.
  • Zoals eerder genoemd: hoe we zoeken verandert.

Google gebruikt onze context en geschiedenis om te voorspellen wat we nodig hebben, op het moment dat we het nodig hebben. Het niet weergeven van de zoekwoorden (Not provided) van de organische bezoekers valt misschien niet zo heel toevallig vrijwel samen met dit kleine vogeltje.

Hoe gebruik je de informatie om je site te optimaliseren?

  1. Goede content. Het begint een mantra te worden, maar wel een waardevolle mantra. Core van Google is om goede sites goed te laten ranken. Content die waardevol is voor je bezoekers, is waardevol voor Google.
  2. Optimaliseer voor diverse apparaten. Maak je site geschikt voor mobiel door middel van responsive design.
  3. Optimaliseer (ook) op onderwerpen in plaats van puur op zoekwoorden.
  4. Structureer de data. Denk aan author tag. Voeg de site toe aan een Google+ account.
  5. Social media worden alleen maar belangrijker. Zorg voor een goede strategie.
  6. Denk na over een hoe context zoekgedrag beïnvloedt voor jouw site. Bijvoorbeeld: is er een local search strategie nodig? Is het zoekgedrag aan het begin van de customer lifecycle hetzelfde als aan het einde ervan?

Wil je weten hoe je het beste jouw site kunt optimaliseren voor de Hummingbird? Of heb je gewoon trek in lekkere koffie? Neem contact op.

Samenwerken met SDIM

Samenwerken met een zeer

ervaren Google Premier Partner?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *