Google Shopping: Hier kunnen webwinkeliers middels een datafeed hun producten aanbieden, waarna deze zichtbaar kunnen worden in de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. Voor de (grote) gerenommeerde vergelijkingssites een doorn in het oog, maar voor de webwinkeliers een mooie extra dimensie. Google Shopping geeft hen immers meer mogelijkheden om zichtbaar te worden in de organische Google resultaten.
Op diverse SEO en online marketing gerelateerde websites en fora wordt momenteel druk gediscussieerd over het feit dat de organische rankings van webwinkels niet één op één in verhouding staan met de rankings binnen Google Shopping. Het lijkt er op dat Google een aangepaste lijst met criteria of rankingfactors hanteert om de posities binnen Google Shopping te bepalen.
Wat zijn dan de rankingfactors voor Google Shopping?
Net als met SEO (zoekmachine optimalisatie) is er niemand die hier het exacte antwoord op weet. Kijkend naar goed scorende webwinkels kunnen we concluderen dat de volgende factoren met grote zekerheid een doorslaggevende rol spelen:
1. De Title
Net als bij de normale organische resultaten, vindt Google ook voor het Shopping netwerk de Title van het product erg belangrijk. Goed scorende webwinkels hebben allemaal een relevante en geoptimaliseerde Title-tag toegevoegd aan hun productfeed.
2. Reviews
Voor Shopping, hoewel niet officieel bevestigd, verwacht SDIM dat de reviews van een product als een belangrijke rankingfactor zullen gaan meetellen. We zien op allerlei fronten dat Google steeds meer waarde hecht aan de mening van de gebruiker. In internetbrowser Google Chrome is het al mogelijk om zoekresultaten te blocken, met vooralsnog alleen een aangepaste (persoonlijke) zoekresultatenlijst als gevolg. Er wordt gespeculeerd over de mogelijkheid dat Google deze ‘block data’ gaat gebruiken om websites permanent te blocken. Uiteraard is dit fraude gevoelig, dus zo snel zal dit niet gaan. Voor Google Shopping is er ook een zeker Spam gevaar. Toch schuift Google de waarde die het hecht aan het oordeel van de bezoeker niet onder stoelen of banken. Het is daarom absoluut aan te raden om tevreden klanten te vragen een review te schrijven.
3. Attributen
Wanneer je een productfeed uploadt in het Google Merchant Center, probeer dan zoveel mogelijk attributen in te vullen. Hoe meer Google weet over jouw producten, hoe beter Google het product kan categoriseren en kan inschatten op relevantie t.o.v. de concurrentie. Ook al is er geen unieke waarde in te vullen, dan nog is het aan te raden een standaard waarde mee te geven.
4. Description
In tegenstelling tot een meta-description bij normale webpagina’s, die puur voor de bezoeker geschreven is en door zoekmachines buiten beschouwing gelaten wordt, lijkt deze binnen Google Shopping wel bij te dragen. Voorzie daarom elk product van een duidelijke beschrijving en maak hierin gebruik van de desbetreffende productnaam. Voorkom keyword stuffing en zet de gebruiker voorop. Een mooie, pakkende description kan de doorslag zijn voor een gebruiker om wel of niet op jouw resultaat te klikken.
5. Prijs
Aangezien er in Google Shopping gesorteerd kan worden op de Prijs van een product, kan het aanpassen hiervan een positief gevolg hebben voor de clickrate (CTR) op jouw product en dus op de ranking hiervan binnen Google Shopping.
6. Afbeeldingen en logo’s
Net als de prijs van een product, kan een afbeelding van het juiste formaat en de juiste kwaliteit doorslaggevend zijn voor de CTR. Zorg er dus voor dat alle producten zijn voorzien van de juiste afbeeldingen en dat deze afbeeldingen van een goede kwaliteit zijn.
Met Google Shopping voegt Google een nieuwe dimensie toe aan de SEO (zoekmachine optimalisatie) strategie voor webwinkeliers. Waarbij het monitoren van de resultaten en het bijsturen / aanpassen waar en wanneer nodig van groot belang zijn.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)