2 nieuwe functies in Google Ads om je doelgroep te bereiken tijdens de feestdagen
Nieuwe doelgroeptargeting Google Ads
Nog twee maanden en dan staan de feestdagen voor de deur. Een periode die je als online marketeer of webshop eigenaar niet ongemerkt voorbij kunt laten gaan. De juiste doelgroep bereiken rondom de feestdagen kan een zeer positief effect hebben op jouw campagnes. Google kondigt daarom twee nieuwe functies aan die bijdragen aan het bereiken van de meest relevante doelgroepen.
In Google Search was het al mogelijk om gebruik te maken van in-market doelgroepen. Met deze functie spreek je een segment aan dat actief op zoek is naar een bepaald product, service of dienst. Zo target een reisbureau consumenten die bezig zijn met het boeken van een reis door de in-market doelgroep ‘toerisme’ te kiezen. Terwijl een recruiter mensen target die op zoek zijn naar een baan, middels de in-market doelgroep ‘beroep’.
De doelgroeptargeting wordt uitgebreid met twee nieuwe functies: seizoensgebonden gebeurtenissegmenten en affiniteitsdoelgroepen.
Seizoensgebonden gebeurtenissegmenten
Om de meest relevante doelgroep te bereiken tijdens de feestdagen, heeft Google een nieuwe functie aangekondigd. Aan de hand van seizoensgebonden gebeurtenissegmenten target je kopers die veel producten kopen tijdens bepaalde feestdagen. Zo zijn er ‘Black Friday shoppers’ en ‘kerstkopers’, maar ook consumenten die hun winkelmand vullen voor Valentijnsdag. Tijdens dit soort feestdagen kun je de campagne inrichten op doelgroepsegmenten gerelateerd aan bijvoorbeeld Black Friday of kerst, maar denk ook aan Moederdag en andere relevante feestdagen.
Consumenten die veel producten aanschaffen rondom en tijdens kerst, wil je natuurlijk rond deze tijd bereiken. Verkoop je kerstcadeaus? Target dan rondom Black Friday (29 november) of kerst de doelgroep ‘Black Friday shoppers’ en ‘kerstkopers’, en verhoog op deze manier de kans op meer conversies. Voor het duurdere segment werkt de nieuwe functie ook. Volgens Google genereerde Toyota middels deze methode een stijging in conversiepercentage van 67% en een daling van 34% in kosten per conversie¹.
Hulp nodig van een
gecertificeerd professional?
2. Affiniteitsdoelgroepen
In Google Display was het al mogelijk, maar je kunt nu ook via Google Search gebruik maken van de nieuwe functie affiniteitsdoelgroepen. Hiermee bereik je consumenten die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw merk, omdat zij affiniteit hebben met een vergelijkbare interesse. De mogelijkheden zijn erg divers en bieden uitstekende targeting mogelijkheden voor een campagne rondom de feestdagen. Zo kun je een campagne bijvoorbeeld richten op boeken- en filmliefhebbers, liefhebbers van mobiele apparaten, luxe shoppers of koopjesjagers. Alle mogelijkheden vind je voor deze functie nu al binnen Google Search onder ‘doelgroepen’ en ‘wat hun interesses en gewoonten zijn’.
Hoe vind je de nieuwe functies?
De nieuwe functie affiniteitsdoelgroepen vind je in de Google Ads User Interface. De functie staat onder ‘doelgroepen’ en vervolgens onder ‘browsen’. Kies ervoor om de doelgroepen te observeren, zodat je inzicht verkrijgt in de omvang van deze doelgroep. Op basis hiervan beperk je na verloop van tijd het bereik tot specifieke doelgroepen en kun je de biedingen aanpassen. Binnenkort verschijnt hier ook de functie seizoensgebonden gebeurtenissegmenten.
Begin op tijd!
In onze blog ‘5 redenen om op tijd met je feestdagen campagnes te starten’ benadrukten we het belang van de juiste timing. In december starten met het adverteren en targeten voor kerstcadeaus, is simpelweg te laat. Vanaf september zijn consumenten al bezig met het zoeken naar en kopen van kerstcadeaus. Wees daarom op tijd en target ruim van tevoren de juiste doelgroep.
Wilt je meer weten over het inrichten of optimaliseren van jouw Google Ads campagne?
SDIM geeft u graag advies over het zo optimaal mogelijk inrichten en optimaliseren van jouw Google Ads campagnes. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met u mee!
Bron:
Reacties (0)