10 redenen om maandelijks door jouw Google Analytics data te lopen (deel 1)
Haal meer uit je website met Google Analytics
56,8% van alle websites maakt gebruik van Google Analytics (mei 2018). Ongeacht of je een webshop hebt, leads verzamelt of alleen informatie toont, kun je Google Analytics gebruiken om inzicht te krijgen in je website. Toch zijn er veel websites die nog geen gebruik maken van een analytics tool. Waarom zou je Google Analytics moeten gebruiken en waarom is het waardevol om geregeld in je Analytics-account te kijken? Dat licht ik toe in tien vragen:
- Welke websites en online campagnes genereren verkeer voor de website?
- Worden er pagina’s bezocht op je website die niet (meer) bestaan?
- Welke content bekijkt je bezoeker? En welke niet.
- Hoeveel conversies behaalt je website? En hoe komen bezoekers hier?
- Hoe converteert je website op Desktop? En hoe op Mobiel?
- Waar haakt je bezoeker af in het aankoopproces? (Enhanced E-commerce)
- Welke producten presteren goed op je website? En welke niet? (e-commerce)
- Via welke zoekopdrachten vinden gebruikers je website op Google?
- Via welke conversiepaden komen bezoekers uiteindelijk tot een conversie?
- Gaat het beter met je website? (KPI’s)
Een website zonder Analytics is als een winkel waarvan je niet op de verkoopvloer kunt kijken. Je ziet misschien wat er verkocht is of welke leads je hebt binnengehaald (in de backend), maar waar ze vandaan komen, wie je bezoekers zijn, wat er fout gaat, hoeveel mensen met lege handen weggaan en wat er zich verder in de winkel heeft afgespeeld weet je niet. Je ziet alleen het eindresultaat. Daarom is het belangrijk om achter de schermen te kijken van je website en te weten wat er gebeurt. Dit is ook van belang om op deze manier bewust te zijn van hoe de bezoeker je website ervaart. Heeft een bezoeker problemen met je website of gebeurt er misschien juist iets boven verwachting? Met een goed ingesteld Google Analytics-account ben je al goed op weg en kun je de correcte data verzamelen. Vervolgens kun je de wensen van de bezoeker beter begrijpen en daaruit verbeteringen doorvoeren in je website, communicatie en aanbod. De uitkomst hiervan is vervolgens het behalen van je bedrijfsdoelen.
1. Welke websites en online campagnes genereren verkeer voor de website?
Hoe komen je bezoekers nu eigenlijk bij je website? En hebben je online marketingacties een positief effect op je website? Onder Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen kun je alle standaardkanalen zien (zoals Direct, Organisch, Social, Referral etc.). Per groep kun je de hoeveelheid gebruikers zien die binnenkomen, hoe betrokken de gebruikers zijn met je website en wat deze groep oplevert in conversies. Het gaat niet altijd om het maximaliseren van het aantal gebruikers op je website. Belangrijk is ook of het verkeer dat je aantrekt kwalitatief is. Zijn het bezoekers die echt op zoek zijn naar wat je aanbiedt, of gaan ze gelijk na het bereiken van je pagina weg? Zitten er nog opvallendheden in de conversieratio per bron?
Daarnaast vind je bij Acquisitie > Campagnes een overzicht met je campagnes (wanneer goed gebruik is gemaakt van UTM-tagging) en het verkeer en de conversie die je hiermee behaalt. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsbrief hebt die wekelijks uitgaat, kun je hier een overzicht zien met de resultaten en eenvoudig bepalen of het werk dat je hebt gestopt in je nieuwsbrief de moeite waard was. Dit kun je ook zien voor onder meer advertising-campagnes, LinkedIn en Facebook. Op basis van de data kun je aan de gedragsstatistieken zien of je campagne ook goed aanslaat bij je bezoekers, op basis van bounce rate, pagina’s per sessie en de gemiddelde sessietijd. Daarnaast zie je ook het aantal conversies dat je ophaalt uit de verschillende campagnes. Met dit overzicht bepaal je dus de kwaliteit van je campagnes.
2. Worden er pagina’s bezocht op je website die niet (meer) bestaan?
Het is belangrijk om te weten of gebruikers mogelijk op een 404-pagina terechtkomen. Stel dat je een pagina hebt gebruikt voor een campagne, maar de campagne is afgelopen, dan kan het gebeuren dat de URL van de campagnepagina nog beschikbaar is. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat de URL nog ergens op de site, in een bericht op een social media kanaal, in een nieuwsbrief of in Google staat. Als dit het geval is en er komt nog veel verkeer op deze pagina, is het belangrijk om dit te verhelpen. Dat kan namelijk zorgen voor afhaakmomenten bij de bezoeker, en dat is ook voor Google een minpunt.
Indien er een 404-pagina is waarin duidelijk in de paginatitel staat dat het gaat om een foutpagina, maken we standaard in Google Analytics een aparte weergave voor foutpagina’s, waarin je precies kunt zien welke fout-URL’s verkeer krijgen en waar dit verkeer vandaan komt.
In de 404 weergave kun je kijken bij:
- Acquisitie > alle verkeer > kanalen het kanaal overzicht te zien.
- Gedrag > site-content > Alle pagina’s om de url’s te zien en het aandeel verkeer dat hier op komt.
3. Welke content bekijkt je bezoeker? En welke niet?
In Analytics kun je op meerdere manieren zien waar je bezoeker in geïnteresseerd is op je website. Je kunt zien welke specifieke pagina’s worden bekeken bij Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Daarnaast kun je ook zien welke categorieën het meest bekeken worden, op basis van het paginapad (indien dit goed is ingesteld in de URL). Bijvoorbeeld wanneer je een webshop hebt voor kleding en voor de categorie ‘broeken’ het paginapad /broeken/ gebruikt. Google Analytics neemt dit paginapad over en je kunt dit vinden onder Site-content > Gedetailleerd inhoudsrapport. Zo kun je makkelijk zien welke categorieën het meest interessant zijn voor je bezoeker en welke het minst.
4. Hoeveel conversies behaalt je website? En hoe komen bezoekers hier?
Een van de belangrijkste statistieken (al dan niet de belangrijkste) is natuurlijk de conversie van je website. Dit is voor de meeste bedrijven immers de reden om een website te hebben. Dit kan bestaan uit harde-conversies of soft-conversies. De harde-conversies zijn de gebruikers die daadwerkelijk een aankoop doen, een leadformulier invullen of een tafel reserveren in je restaurant. Dit is een conversie die gelijk bijdraagt aan je bedrijfsresultaat. Onder Conversie > Doelen > Overzicht zie je hoe vaak de doelen worden behaald, op welke pagina de meeste doelen behaald worden en (wanneer ingesteld) wat die oplevert aan omzet. Bij doel-URL’s kun je zien op welke URL het doel werd behaald en onder omgekeerd doelpad kun je zien via welke weg de bezoeker op deze doel-URL terechtkwam.
5. Hoe converteert je website op desktop? En hoe op mobiel?
Onder Doelgroep > Mobiel > Overzicht kun je zien hoe je website presteert op Desktop, Mobiel en Tablet. Kijk vooral of je opvallendheden ziet in het aandeel traffic, het gedrag of het aantal conversies wat erop zou kunnen wijzen dat je website misschien niet mobielvriendelijk is. Kijk ook gericht per conversiepunt of er iets opvallend is. Wordt een bepaalde conversie alleen op Desktop behaald, maar niet op Mobiel? Dan kan het raadzaam zijn om te testen of hier misschien iets fout in gaat. Houd hierbij wel rekening met het verschil in gebruik van de website. Een mobiele gebruiker heeft een ander gedragspatroon dan een desktopgebruiker.
Hulp nodig bij het opzetten van je Google Analytics-account of het begrijpbaar maken van je data?
Bij SDIM helpen wij je graag met je data. Wij kunnen onder meer je Google Analytics en Google Tag Manager instellen zodat je alles te weten komt over je website. Daarnaast kunnen we je maandelijks voorzien van een duidelijk dataoverzicht in Google Data Studio, om inzicht te bieden in de status van je website. Ook geven we trainingen om je te helpen met Google Analytics en met je online marketingstrategie.
Meer weten? Lees dan meer in deel 2.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)